ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK

Az Aranyló Napraforgó Alapítvány és Intézményei: szabályzatok, egyéb a működés, gazdálkodás átláthatóságát segítő dokumentumok

TÁLALÓKONYHA HIGIÉNIAI SZABÁLYZAT

 

1. Cél 

A higiéniai szabályzat célja, hogy tevékenységünk minden területén meghatározzuk a tálalókonyha  működésére, valamint az élelmezési ellátásra vonatkozóan az alapvető higiéniai követelményeket. Ezek betartása garantálja, hogy tevékenységünk minden területe, megfeleljenek a mindenkori vonatkozó higiéniai előírásoknak. 

A Higiéniai Szabályzat meghatározza az ellenőrzés általános és helyi szempontjait, illetve kijelöli az ellenőrzési-intézkedési felelősöket.

2.       Érvényesség 

A konyha tevékenységével, területével és a munkavégzéssel kapcsolatosan a37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról * 

rendelete a mérvadó. A biztonságos ételkészítés, tálalás és felszolgálása érdekében a konyha higiéniai rendje a következő: 

A higiéniai szabályzat hatálya a konyha teljes területére és valamennyi dolgozójára kiterjed. Kiterjed továbbá mindazon személyekre, akik a konyhával munkára irányuló egyéb jogviszonyba lépnek. 

A Higiéniai Szabályzat rendelkezéseinek betartása mindenkire nézve kötelező. 

3. Leírás 

3.1. Általános és tárgyi feltételek  

•     A működési engedély érvényességének ki kell terjedni valamennyi végzett tevékenységre. 

  • A konyha környezete rendezett, és megfelelően tisztán tartott legyen. 
  • Az épületrész általános műszaki állapota megfelelő legyen. 
  • Biztosított legyen a megfelelő ivóvízellátás és szennyvízelvezetés. 
  • Az élelmiszerek előkészítéséhez, feldolgozásához, valamint az étkeztetéssel foglalkozó dolgozók tisztálkodásához, az étkeztetési létesítmény takarításához csak ivóvíz minőségű víz használható fel. 
  • A padozat szilárd, kopásálló, résmentes, könnyen mosható és fertőtleníthető, hideg burkoló anyaggal burkolt. 
  • A falak, mennyezet kialakításának szempontjait az általános utasítás tartalmazza. A nyílászáró szerkezetek könnyen tisztíthatóak, fertőtleníthetőek legyenek. A falon kívüli csővezetékek, szerelvények tisztíthatók és megfelelő műszaki állapotúak legyenek. 
  • Biztosítani kell hideg-meleg folyóvízzel ellátott kézmosót, kézfertőtlenítési és kézszárítási lehetőséget (textil-törölközőt használni tilos!). 
  • Gondoskodni kell a helyiségek, gépek, berendezések, eszközök folyamatos karbantartásáról, szükség szerinti cseréjéről. 
  • A munka megkezdése előtt ellenőrizni kell a helyiségek, és a használni kívánt eszközök műszaki állapotát és tisztaságát. Át kell tekinteni az egyes – az élelmiszerekkel közvetlenül kapcsolatba kerülő berendezésékre vonatkozó tisztítási gyakorlatot és szükséges mértékű oktatásban kell részesíteni a munkatársakat. 
  • Ha egy felelős dolgozó tudomására jut, hogy az általa előállított termék elfogyasztása következtében megbetegedés történt, vagy annak gyanúja merült fel, a termék előállítását, és kiszolgálását azonnal be kell szüntetni, és a meglévő készlet megőrzése mellett haladéktalanul az ÁNTSZ városi intézetét értesíteni kell. 

3.2. Készétel átvétel 

  • A készétel átvétellel foglalkozó személy megfelelő ismeretekkel rendelkezzen. 
  • A készétel átvevő hely megfelelő tisztaságú legyen. 
  • Áruátvétel során az élelmiszert tartalmazó szállítóedényt közvetlenül a földön mozgatni tilos! 
  • Áru átvételekor annak mennyiségi és minőségi ellenőrzését az átvevőnek el kell végezni. 
  • Ellenőrizni kell a fogyaszthatósági, minőség-megőrzési időtartamot, és azt, hogy ez a tervezett felhasználás előtt nem jár-e le.  •        Ellenőrizni kell az átvétel során az áru érzékszervi tulajdonságait (íz, illat, állag, szín). 
  • A készétel származási helyéről hitelt érdemlő bizonylattal, vagy a szállító pontos nevével kell rendelkezni. 

3.3. Raktározás 

  • A konyha tevékenységi körét, forgalmát, a tárolandó anyagok fajtáját és mennyiségét figyelembe véve olyan számú és kapacitású tároló berendezésekkel kell rendelkezni, amelyekben a nyersanyagok, félkész termékek és ételek szakosítottan, az előírásoknak megfelelően, romlás és szennyeződés veszélye nélkül tárolhatók. 
  • A tárolási körülményeket, azoknak az élelmiszer minőségére gyakorolt hatását rendszeresen ellenőrizni kell. 
  • A göngyölegeket elkülönített helyen kell tárolni, és gondoskodni kell a folyamatos elszállításáról. Gyorsan romló élelmiszereket, hűtött ételeket 0-5 OC közötti hőmérsékletű hűtőszekrényben, fagyasztott készítményeket –18 OC-os mélyhűtőben kell tárolni. 
  • Tárolás során rendszeresen felül kell vizsgálni a nyers-, félkész- és késztermékek minőség-megőrzési idejét. 
  • A termékek azonosíthatóságát átcsomagolás esetén is biztosítani kell a felhasználásukig.  
  • El kell különíteni azonnal a romlott, ill. romlásra gyanús nyersanyagot, a félkész- és késztermékeket, és megkülönböztető jelzéssel kell ellátni további intézkedésig. 
  • Gondoskodni kell a hűtő folyamatos tisztításáról és karbantartásáról. 
  • Fel kell szerelni a hűtőberendezést az előírt tárolási hőfok ellenőrzésére hőmérővel, meg kell győződni róla, hogy a hőmérő helyesen működik. 
  • Csomagolt termékek megbontásakor ügyelni kell arra, hogy a csomagolóanyag darabkák ne kerüljenek a termékbe felhasználáskor. 
  • A takarításhoz és fertőtlenítéshez használt anyagokat, eszközöket, ruházatot mindentől elkülönítetten, külön helyiségben, vagy erre a célra szolgáló szekrényben kell tárolni. 

3.4. Előkészítés 

  • A felhasználásra kerülő nyersanyagokat feldolgozás előtt a következő szempontok szerint kell ellenőrizni: 

-  minőség-megőrzési idő, 

-  kártevők jelenléte, 

- idegen anyag jelenléte, 

-  érzékszervi tulajdonsága. 

  • A nyersanyagok tisztítását és az egyéb előkészítő műveleteket (darálás, szeletelés, tojásmosás, - törés) az erre a célra kijelölt előkészítő helyiségben kell elvégezni (ha erre nincs mód, elkülönített munkaasztalt, vagy egyéb konyhai eszközt kell biztosítani). 
  • Maradandóan meg kell jelölni az előkészítőben használatos munkaeszközöket, és rendeltetésüknek megfelelően védeni kell a szennyeződésektől (a különböző feldolgozottsági fokú és típusú nyers- és alapanyagokat színükben is megkülönböztethető eszközökkel javasolt feldolgozni). 
  • Csak fertőtlenített tojás kerülhet az intézmény területére.

3.5. Ételkészítés (csak reggeli, tízórai és uzsonna engedélyezett!!!                                              

Azelőállítás során biztosítani kell a készítmények szennyeződéstől való védelmét. 

•     Ellenőrizni kell az előállított élelmiszerek minőségét. 

  • A konyhatérből ki kell vonni a lejárt minőség-megőrzési idejű élelmiszereket, és a megsemmisítésig elkülönítve kell tárolni, romlott, ill. romlásra gyanús nyersanyagot, félkész-, és készételeket intézkedésig szintén elkülönítve kell tárolni. 
  • Tilos felhasználni a lejárt minőség-megőrzési idejű ételnyersanyagokat! 
  • Tilos ételmaradékot, ill. romlásra gyanús nyersanyagot más ételhez hozzákeverni, vagy olyan átdolgozásnak alávetni (ízesítés, színezés), mely a romlás jeleit elfedi!
  • Ételmintát hűtőtérben 48 órán át valamennyi ételféleségből külön-külön 50 gramm mennyiségben el kell tenni, és meg kell őrizni. Ételminta tárolására csírátlanítható, légmentesen zárható üvegedényt kell rendszeresíteni, melyet használat előtt ki kell főzni, 100OC-on 30 percig a mintavevő eszközzel együtt. Az üvegdugót leragasztó papíron fel kell tüntetni az üveg tartalmát, a mintavétel időpontját, és a mintát vevő dolgozó kézjegyét. Ételmintás tasak is alkalmazható, melyen szintén fel kell tüntetni a tasak tartalmát, a mintavétel időpontját, és a mintát vevő dolgozó kézjegyét

3.6. Készen tartás 

  • Ellenőrizni kell az előállítási, és készen tartási körülményeket, valamint azoknak a termékre gyakorolt hatását. 
  • Az elkészített étel melegen, vagy hidegen fogyasztható, az ételeket a tálalás időtartama alatt megfelelő hőmérsékleten kell tárolni, és a hőfokokat rendszeresen ellenőrizni kell. 
  • Az elkészített ételeket a tálalás időtartama alatt  - megfelelő hőmérsékleten kell tárolni, 

- a hőfokot rendszeresen ellenőrizni kell. 

3.7. Adagolás, tálalás, felszolgálás 

  • A tálalás, felszolgálás egész időtartama alatt biztosítani kell azokat a feltételeket, melyek megvédik az élelmiszerek és a készételek 

-                 tisztaságát, 

-                 minőségét, 

-                 táp- és élvezeti értékét figyelembe véve a fogyaszthatósági időt. 

  • Mikrohullámú, vagy gőzsütő használata esetén a beállítást úgy kell alkalmazni, hogy min. a 75OC-t elérjük. 
  • Védeni kell a kitálalt ételeket és a pékárut a cseppfertőzéstől. 
  • Gondoskodni kell az evőeszközök szennyeződéstől védett elhelyezéséről.  •             Ételt csak élelmezés-egészségügyi szempontból megfelelőnek minősített anyagból készített tiszta edényben, és tiszta adagoló eszközökkel szolgálhatunk ki. 
  • Kifőtt tésztára az ízesítő anyagot (mák, dió) csak adagoláskor szabad rátenni. 
  • Biztosítani kell a felszolgálótér megfelelő kialakítását, és tisztaságát. A felszolgálótér dekorációja nem veszélyeztetheti a felszolgálásra kerülő ételek tisztaságát. 

 

TAKARÍTÁSI ÉS MOSOGATÁSI UTASÍTÁS

1.     Cél 

A takarítási és a mosogatási utasítás kidolgozásának és alkalmazásának célja, hogy az intézmény tálalókonyhájának ételkészítő, és felszolgáló műveletei során a takarítás és mosogatás rendje szabályozott legyen. (Csak és kizárólag biztonsági adatlappal rendelkező szerek használata a megengedett!)

2. Érvényesség 

Az utasítás hatálya kiterjed a konyhára, felszolgáló helyiségeire.

3. Leírás 

3.1. Fehér edények mosogatása két fázisban  

Mosogatás 2 fázisban (kombinált hatású szerek használatával) 

Vannak olyan korszerű kombinált hatású tisztítószerek, amelyekkel egy fázisban hajtható végre a tisztítási és a fertőtlenítési folyamat. Ezek alkalmazása esetén a következő fázisokat különböztetünk meg: 

-  Előtisztítás, 

-  I. fázis: tisztítás-fertőtlenítés, 

-  II. fázis: öblítés, 

-  Szárítás. 

A tálalókonyha badella mosogatást nem végez!

 

3.2. Gépek, berendezések termékekkel közvetlenül érintkező felületeinek tisztítása, fertőtlenítése.  

Mechanikus (száraz tisztítás) 

Porszerű hulladékok eltávolítása  

A porszerű anyagok eltávolítása történhet porszívózással, felsepréssel, ill. kendővel történő letörléssel. Elsőként választandó eltávolítási mód a porszívózás. Felseprés és a kendővel letörlés kizárólag akkor alkalmazható, ha más módszerrel nem oldható meg az ilyen jellegű szennyeződés eltávolítása. 

3.3. A takarítás fő típusai 

Munka közbeni takarítás  

A műszak közbeni takarítás az egyes különböző tisztasági fokú műveletek és műszakok közötti, és a rendkívüli (csorgás, szóródás) szennyeződés előfordulása esetén a megfelelő tisztaság biztosítását szolgálja. Ezen takarítási típus során a takarítást különösen nagy gondossággal kell végezni a megfelelő termékvédelem biztosítása érdekében. 

Napi takarítás  

A napi munka befejeztével szennyeződött felületek, berendezések, eszközök takarítását el kell végezni. 

Heti takarítás  

Lényegében megegyezik a napi takarítással, de a könnyen elmozdítható berendezési tárgyak alatt, ill. mögött is el kell végezni a szükséges takarítási műveleteket, valamint el kell végezni a mosható falfelületek takarítását is. 

Havi takarítás  

A havi takarítás magában foglalja a csővezetékek, armatúrák, nyílászárók párkányok takarítását is.

Éves takarítás  

Az éves takarítást a helyiségek kipakolása mellett el kell végezni minden felületre kiterjedően. Ezt a takarítási típust össze kell kötni a szükséges mértékű tisztasági festéssel, és a szükséges nagyobb karbantartási munkák, valamint rovar- és rágcsálóirtás elvégzésével is.  A hűtőberendezés belső terének takarítását azok leolvasztásakor, de legalább hetente egyszer, valamint esetleges látható szennyeződésük alkalmával el kell végezni. 

A helyiségek takarítása 

Az intézmény területén nincs külön személyzet a napi tisztítási és fertőtlenítési teendőkre.  A tálalókonyha nagyobb, jól megközelíthető területeinek tisztítását-fertőtlenítését a közvetlenül az intézmény dolgozói végzik. A takarítószereket az intézmény dolgozói közül egy személy felveszi a szükséges mennyiséget.  A takarító eszközök tárolása külön helyiségben történik, innen használják a dolgozók. 

A tálalókonyha és a hozzá tartozó kiszolgáló helységek napi, heti és éves takarítási terve

Napi takarítási feladatok 

A megüresedett polcok fertőtlenítő szeres lemosása, a padozat felmosása szintén fertőtlenítő szeres vízzel.

A takarításhoz használt tisztító-, fertőtlenítő szerek: fertőtlenítő hatású mosogató folyékonysúroló és 5 perc behatási ideig célszerű várni, majd a fertőtlenítő szert bő vízzel le kell öblíteni. A felületeket textíliával törölni tilos! 

A takarításhoz használt eszközök: seprű, lapát, súrolókefe, felmosó vödör, slag, gőztisztító berendezés. 

Takarítás után a használt eszközöket fertőtleníteni kell, és csak ezután szabad a tisztító szer raktárban elhelyezni! 

Heti takarítás 

A napi takarítást kiegészítjük az ablakok és a mosható falfelületek nyílászárók kereteinek lemosásával, fertőtlenítésével. 

Kiegészítő takarító szerek: combi, ablak tisztító. 

Éves nagytakarítás során célszerű az esedékes javításokat, karbantartásokat elvégezni, majd a festett falfelületeket újra festeni. 

Tálaló konyha és foglalkoztató (ha a napi étkezések itt kerülnek elfogyasztásra): 
  • Fehér mosogatás: automata mosogatógéppel. 
  • Mosogató szer: 

Pohár mosogatás, valamint kézi mosogatáshoz (fertőtlenítő hatású). 

Mosogatás géppel: a gyártó által megadott utasítás szerint. 

   Mosogatás kézzel: zsíroldás és fertőtlenítés egy lépésben kombinált szerrel

  40OC-os vízben, majd öblítés szintén 40OC-os vízben, szárítás, csurgatóra helyezve. 

  • Takarításhoz használt eszközök: kefe, szivacs, 
  • Heti takarítás: a napi takarítási feladatokat kiegészítjük a nyílászárók kereteinek és üvegfelületeinek tisztításával, valamint a mosható falfelületek lemosásával, fertőtlenítésével. 
  • Éves nagytakarítás: meszelt és festett falfelületek újra meszelése, festése, valamint a szükséges karbantartások elvégeztetése. 
  • A mosogatógépet a gyártó által megadott gépkönyvi utasítás szerint kell üzemeltetni és karbantartani! A megfelelő vízminőség elérése érdekében a vízlágyításról mindig gondoskodni kell! 
  • A takarítást a tálaló személyzet végzi.                                                                         
Karbantartás                                                                                                                            
  • A tálalókonyha közvetlen környezetét, berendezési tárgyait és a tevékenység során használt eszközöket folyamatosan karban kell tartani. 
  • A folyamatos, gondosan elvégzett karbantartási munkálatok különösen fontos a termékekkel közvetlenül érintkező és sérülésre hajlamos felületek esetében (pl. felületkezelt /festett, zománcozott/ eszközök, stb.). 
  • A karbantartási munkálatokat lehetőleg nyitva tartási kívül kell elvégezni. Amennyiben ez nem valósítható meg, a karbantartási munkálatok végzése során nagy figyelmet kell fordítani a termékvédelemre. 
  • A karbantartási munkálatok után a munkakezdés csak a megfelelő tisztítási-fertőtlenítési folyamat elvégzése után történhet meg. 
Személyi higiénia 
  • A személyi higiénia mindazokat a személyi és tárgyi feltételeket és tevékenységeket jelenti, amelyek hivatottak megelőzni, hogy kórokozók vagy szennyező anyagok a dolgozó kezéről, testfelületéről, ruházatáról a termékre jussanak, illetve, hogy a dolgozó fertőződjék a nyersanyagokban vagy a késztermékben esetlegesen jelen lévő kórokozóktól. A személyi higiéniának tehát kettős célja van: a termék megóvása, illetve a dolgozók egészségének védelme. 
  • A személyi higiéné háromszorosan összefüggő elemei: 

-                 A dolgozó testének tisztántartása, a dolgozó helyes magatartása. 

-                 A személyi higiénia érvényesítésének tárgyi feltételeit a munkáltatónak kell biztosítani. 

-                 Ezen felül azonban szükséges, hogy a dolgozók megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek, hogy a személyi higiénia célját szolgáló berendezéseket, felszereléseket rendeltetésszerűen használják és alkalmazzák azokat a szabályokat, melyek révén a személyi higiénia célkitűzései megvalósulnak               

Tárgyi feltételek 

Öltöző 

Megfelelő nagyságú öltözőt kell biztosítani, Az öltözőben kb. 22°C hőmérsékletnek kell lenni. Az öltözőben hulladék, szemét nem lehet. 

Tisztálkodási lehetőségek 

A dolgozók létszámának arányában meghatározott számú hideg - meleg folyóvizes mosdót esetleg zuhanyzót kell biztosítani. 

WC kialakítás 

A személyzeti WC-t az ott dolgozó személyek közül csak az egészségügy vizsgálatokon megfelelt személyek használhatják (a WC szolgálhat vendég WC-ként is). 

Kézmosó 

A kézmosás lehetőségének biztosítására a WC-ben és a tálalókonyhán is hideg - meleg vízzel ellátott keverő csaptelepes kézmosót kell biztosítani. A kézmosó felszerelése: kézfertőtlenítő, körömkefe, kézszárítási lehetőség vagy papírtörölköző és lábbal működtethető fedeles szeméttároló. A mosdókat folyékony adagolórendszerrel kell ellátni, mivel a kézbevett szappanon az egyes baktériumok felszaporodhatnak. Ugyanezért nem javasolható a hagyományos textiltörülköző sem A WC használat után a mindenkinek kötelező a kézmosás! Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a körömkefe is lehet fertőzés továbbítója. Ezért rendszeresen fertőtleníteni kell kifőzéssel, vagy fertőtlenítőszeres oldatban történő áztatással. Idegenek látogatását alkalomszerűen is csak a higiénés szabályok betartásával szabad engedélyezni.

A dolgozó helyes magatartása 

A dolgozó munkatársunk helyes magatartása a késztermék megfelelő tisztasága, minősége biztosításának egyik legfontosabb tényezője. 

  • Szűkebb értelemben munkatársunk helyes magatartásán többek között az alábbiakat értjük: ápolt megjelenés, a tálalásra vonatkozó higiénés előírások ismerete és tudatos alkalmazása, betegségi tünetek észlelésekor orvoshoz kell fordulni, betegségi tünetek esetén a munka nem folytatható.
  • Tágabb értelemben a dolgozó helyes magatartásához hozzátartozik valamennyi technológiai, egészségügyi és egyéb más, az adott tevékenységre vonatkozó előírás betartása. 
  • A dolgozótól helyes magatartás csak akkor várható el, ha rendelkezik a szükséges ismeretekkel. 
  • A tálalás során nem szabad fülhöz, orrhoz, szájhoz, hajhoz nyúlni. Amennyiben ez előfordult utána fertőtlenítőszeres kézmosást kell végezni.        
  • Munka közben gyűrű, fülbevaló, karóra, a ruha alól kilógó nyaklánc viselése tilos. 

A dolgozók egészségügyi alkalmassági vizsgálata  

A dolgozó testének tisztasága: 

  • Az egész test tisztántartása mellett elsődleges fontosságú a kéz megfelelő ápolása és tisztántartása. A kéz tisztasága nagyon fontos, mert a kéznek van a legnagyobb baktérium átvivő szerepe. Ezért a dolgozónak gyakran, alaposan kell kezet mosnia.  Mindig kezet kell mosni: 

-                 munkakezdés előtt, szünetek, étkezés, dohányzás után, 

-                 WC használat, orrfújás, hulladékkezelés után, 

-                 egyik tevékenység lezárása, és a másik kezdete között. 

  • A munkavégzés közben nem szabad gyűrűt viselni, mert alatta a kéz kellő hatásfokkal nem tisztítható, fertőtleníthető, és magára a gyűrűre is számos szennyeződés tapadhat.  •     A kézmosás minden esetben kézfertőtlenítést is kell, hogy jelentsen, hiszen egyébként a kézen előforduló kórokozókat kellő biztonsággal nem tudjuk eltávolítani, elpusztítani. 
  • Helyes kézmosás lépései: 

-        Adagoljuk a folyékony szappant a száraz kézre, bőrfelületre töményen, hígítás nélkül és dörzsöljük egy percig. Alkalmazásukkor mindig be kell tartani a használati utasításban leírtakat. Megfelelő mennyiségű szer adagolása nélkül és az előírt behatási idő hiányában a szükséges tisztító-fertőtlenítő hatás nem érhető el. 

-        A behatási idő elteltével folyó vízben leöblítjük a kezünket. 

-        A kéz szárítása vagy elektromos kézszárítóval, vagy egyszer használatos papírtörölközővel történhet. Textiltörölközőt használni nem szabad, mert a nedves állapotban, főleg a meleg helyen tartott textiltörölközőben sok mikroorganizmus képes felhalmozódni, ami a kéztörléskor a már fertőtlenített kéz újra szennyeződését, fertőződését okozhatja. 

-        Ha a kézmosó csaptelep hagyományos, akkor a kézmosás során gondoskodni kell annak megfelelő megtisztításáról is, hogy a csaptelep kinyitásakor az arra került szennyeződés ne kerülhessen vissza a már megtisztított-fertőtlenített kézre a csaptelep elzárásakor. 

-        Minden kézsérülést megfelelően el kell látni, fertőtleníteni, és vízzáró tapasszal, gumiujjal, esetleg gumikesztyűvel kell fedni. 

-        Gondoskodni kell a kézbőr kiszáradásának, berepedezésének megakadályozásáról, ugyanis a berepedezett bőr a gennykeltő baktériumok melegágya. Ezt elsősorban azzal biztosíthatjuk, hogy csak az előírt töménységben használjuk a tisztító és fertőtlenítő szereket, valamint a munka befejezése után kézápoló krémekkel visszapótoljuk a bőr elvesztett zsírtartalmát. 

 

ÉTKEZTETÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ TAKARÍTÁSI FOLYAMATLEÍRÁS ÉS MUNKAUTASÍTÁS 

Folyamatleírás 
  1. Takarítószerek és takarító eszközök kiválasztása. 
  2. Takarítószerek mérőedénnyel történő kimérése 
  3. Szemét összegyűjtése 
  4. Takarítás elvégzése 
  5. Takarítás ellenőrzése 
  6. Nem megfelelőség észlelése esetén:
  7. - takarítási utómunkálatok 

Folyamatleírás célja: 

A konyha takarítási folyamatait elemezzük. Célunk, hogy ezen takarítási utasítás szabályozza konyha takarítási tevékenységét teljesítse higiéniára vonatkozó érvényes jogszabályi előírásokat. 

Alkalmazási területe:  

A tálalókonyha helységében végzendő takarítási folyamatokat szabályozza ezen utasítás. 

Folyamatleírás tartalma: 

Általános folyamatleírás: 

  1. valamennyi tárgy, eszköz, berendezés csak tiszta állapotban használható. 
  2. tisztításuk, fertőtlenítésük az e célra engedélyezett szerekkel történhet, melyek zsíroldó és fertőtlenítő hatásúak vagy kombináltak. 
  3. a takarítást és a fertőtlenítést úgy kell elvégezni, hogy a élelmiszer (nyersanyag) fogyaszthatóságát ne veszélyeztesse. 
  4. A takarítás és tisztítás eredményességét ellenőrizni kell. Szükség szerint meg kell ismételni. 
  5. A tisztítást végző személy munkája közben nyersanyagot és élelmiszert nem szolgálhat ki, a kiszolgálás előtt kezet kell mosnia. 
  6. A takarítást végző dolgozó csak tisztálkodás után foglalkozhat élelmiszerrel. 
  7. A tálalókonyha területe naponta takarítandó. 
  8. A tálalókonyha területén használatos, zárt hulladékgyűjtőket legalább naponta ki kell üríteni, tisztítani és fertőtleníteni. 
  9. A takarítóeszközök tárolására külön – zárt- helyet kell biztosítani.  
  10. A tisztítószer és fertőtlenítőszer maradványait tisztítás után ivóvíz minőségű vízzel történő öblítéssel kell eltávolítani. 
  11. A rovarok által veszélyeztetett helyeken szükség szerint, évente legalább egyszer- kétszer a helységek kiürítésével egybekötött nagytakarítás után hatékony rovarirtást kell végezni oly módon, hogy a mérgező hatású anyagok kihelyezése a nyersanyagokat ne veszélyeztesse. 
A takarítás fő típusai 

Munka közbeni takarítás: 

A műszak közbeni takarítás a rendkívüli szennyeződés előfordulása esetén a megfelelő tisztaságot szolgálja. 

Napi takarítás: 

A napi munka befejeztével szennyeződött felületek, berendezések, eszközök takarítását kell végezni.  Heti takarítás: 

Lényegében megegyezik a napi takarítással, de a könnyen elmozdítható berendezési tárgyak alatt és mögött is kell végezni a takarítást, valamint el kell végezni a mosható falfelületek takarítását is. 

Havi takarítás: 

Magában foglalja a csővezetékek, armatúrák, nyílászárok, párkányok takarítását is. 

Éves takarítás: 

A helységek kipakolása mellett kell elvégezni minden felületre kiterjedően a takarítást. Ilyenkor kell elvégezni a tisztasági festést és a szükséges nagyobb karbantartási munkákat, valamint rovar-rágcsálóirtást is. 

A konyha és egyéb helységek takarítása a következőképpen történik:

  1. A napi takarítás szerves része a konyha és járulékos helységek felseprése. 
  2. Clin alkoholos ablaktisztító és ablaklehúzó segítségével lemossuk az üvegfelületeket. 
  3. Az egyéb felületek tisztítása pl. Domestos tisztítószerrel történik. 
  4. A napi takarítás szerves része a padozat tisztán tartása, melyhez pl: Floraszept tisztítószert alkalmazunk. 
  5. Amennyiben a fenti felületek megkívánják, úgy a takarítást naponta többször megismételjük. 
  6. A polcrendszert fertőtlenítő tisztítószerrel mossuk le. 
  7. A WC csésze vízkőoldóval való takarítása havonta 1 alkalommal történik 8. A mosogató takarítása és a kézmosó tisztítása fertőtlenítő tisztítószerrel naponta történik. 

A Tisztítási, takarítási, mosogatási utasítás”-ban megfogalmazottakon kívül alkalmazandó szabályzatok, útmutatók: HACCP kézkönyv, valamint rendkívüli helyzet esetén a vonatkozó szabályzat

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK 

 

A székhely óvodánál és telephelyénél gondoskodni kell arról, hogy a „Tisztítási, takarítási, mosogatási utasítás”-ban foglalt előírásokat az érintett munkatársak megismerjék, annak tényét az SZMSZ és mellékleteihez csatolt íven aláírásukkal igazolják, a hatálybalépés napjával egyidejűleg. 

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4
Tegnapi: 23
Heti: 153
Havi: 621
Össz.: 65 863

Látogatottság növelés
Oldal: ANAÓ SZMSZ 2024 melléklet
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK - © 2008 - 2024 - anaszabalyzatok.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »