ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK

Az Aranyló Napraforgó Alapítvány és Intézményei: szabályzatok, egyéb a működés, gazdálkodás átláthatóságát segítő dokumentumok

 
GYAKORNOKI SZABÁLYZAT

 

Fenntartó: ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY

Intézmény neve, címe:

ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA, 1149 BUDAPEST, PÓSA LAJOS UTCA 61.

OM-azonosító: 201627

 

Jelen szabályzatban nem szabályozott kérdésekben az Nemzeti Köznevelési törvény és a kapcsolódó jogszabályok vonatkozó előírásai szerint kell eljárni. Felülvizsgálata és karbantartása a jogszabályi változások függvényében, de legalább 5 évente.

 

A dokumentum jellege: nyilvános

Nyomtatott formában megtalálható: iroda

 

A fenntartó Alapítvány: 2024. január 08.-én kelt KH/2024.01.08. számú kuratóriumi határozattal elfogadta.

 

Az óvoda igazgató/h egyetértve a kuratóriummal ideiglenesen hatályban tartja a 2021. augusztus 31. kelt SZMSZ mellékletét képező Gyakornoki szabályzatot, azzal a kikötéssel, hogy az hatályon kívül helyezésig önálló szabályzatként marad alkalmazásban.

 

Hatályba lépett: 2024. január 08.

 

Alkalmazandó: 2024. január 08.-től

 

__________________________          ___________________________

           Madarász Károly                                   Csík-Nagy Bettina

fenntartó képviselője, kuratóriumi elnök                    Igazgató/h

 

1.     Jogszabályi háttér

 

-  2011. évi CXC. törv. a nemzeti köznevelésről

-  326/2013.(VIII.30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről

 

2. A szabályzatban használt fogalmak 

 

gyakornok: a köznevelési intézményben a munkakör betöltéséhez előírt végzettséggel és szakképzettséggel, valamint két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus munkakörben határozatlan idejű jogviszonnyal rendelkező alkalmazott

 

gyakornoki idő: a foglalkoztatási jogviszony létesítésének időpontjától számított két éves időszak

 

szakmai gyakorlat: pedagógus munkakörben eltöltött idő

 

szakmai vezető (továbbiakban mentor): aki segíti a gyakornokot a nevelési szervezetébe történő beilleszkedésben, és a pedagógiai – módszertani feladatok gyakorlati megvalósításában

 

minősítő vizsga: a 326/2013 (VIII.30.) Korm. rendelet 2.§ (6) bek. foglaltak:

(6) A gyakornok

a) az (1)-(5) bekezdés szerint megállapított gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy

b) *  ha a gyakornoki idő május 1. és augusztus 31. között jár le, május hónapban tesz minősítő vizsgát.

 

3. A szabályzat területi, személyi hatálya

 

Jelen szabályzat a/az    

 

ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA

ÉS

MEGGYESKERT ÓVODA TELEPHELYE:

 

-  vezető beosztású alkalmazottaira,

-  a szakmai vezetőre,

-  gyakornokra,

-  munkaközösség-vezetőre.

 

4. Az intézményvezető feladata

-                 a szabályzat tervezetének elkészítése,

-                 a rendszeres felülvizsgálat, az új tervezet elkészítése, 

-                 a szabályzat kiadása előtt a nevelőtestület véleményének kikérése

-                 mentor kiválasztása,

-                 irányítsa a szakmai vezető munkáját, 

-                 rendszeres konzultáció mentor és a gyakornok számára,

-                 csoportlátogatás,

-                 gyakornoki program végrehajtásának ellenőrzése,

-                 minősítés előkészítése, a gyakornok minősítővizsgára való jelentkeztetése, minősítővizsga lebonyolításának segítése,

-                 a sikeres minősítővizsgát követő év január elsejétől a Pedagógus I. fokozatba sorolása.

 

5. A nevelőtestület feladata

-                 támogatja        az             intézményvezetőt       a             gyakornoki     szabályzat             tervezet kidolgozásában, 

-                 a szabályzat elfogadása, illetve módosítása előtt véleményezi a tervezetet,  -    javasolja a meglévő szabályozás módosítását, 

-                 kezdeményezi a mentor felmentését, illetve kijelölését.

 

6. A mentor kijelölése, feladata

A mentort az intézmény vezetője jelöli ki, döntéséről írásban tájékoztatja az érintetteket. A mentor munkavégzési kötelezettségét úgy kell megállapítani, hogy ennek teljesítése mellett rendes munkaidőben a gyakornoki idővel kapcsolatos kötelezettségének is eleget tehessen. 

A mentor kiemelt feladatai:

-                 elkészíti a gyakornoki programot a gyakornokkal egyeztetve

-                 az óvodavezetővel jóváhagyatja a gyakornoki programot

-                 felkészíti, segíti a gyakornokot

a)              az általános követelményekben meghatározott jogszabályok, intézményi alapdokumentumok, szabályzatok megismerése, értelmezése,

b)              az intézmény helyi óvodai programjában foglaltak szakszerű alkalmazására,

c)              a foglalkozások felépítésére az alkalmazott módszereknek, eszközöknek célszerű megválasztására,

d)              a foglalkozások előkészítésével, megtervezésével és eredményes megtartásával kapcsolatos írásbeli teendők ellátására, közös tervezet és foglakozási vázlat készítése, módszerek átadása,

e)              a gyakornoki szabályzatban meghatározott feladatok ellátására (részt vesz a nevelőtestület munkájában, ellátja a munkaköréhez kapcsolódó előkészítő és befejező feladatokat) az intézményi feladatok megismertetése (ügyelet, helyettesítés), kötelező órán kívüli tevékenységekre való felkészítés lebonyolítás segítése (kirándulás, ünnepségek), az adott munkaközösség munkájának a bemutatása (megállapodások,

szabályok), a helyi kommunikációs szokások megismertetése,

-                 szükség szerint, negyedévenként legalább egy, legfeljebb négy alkalommal látogatja a gyakornok foglakozásait

-                 rendelkezésre áll        a             problémák             megbeszéléséhez,       a             kérdések megválaszolásához

-                 segíti a gyakornokot az adminisztráció elvégzésében, folyamatosan ellenőrzi a teljesítését

-                 az értékelésbe bevonja mindazokat az óvodapedagógusokat, akik adott időszakban részt vettek a gyakornok beilleszkedésének segítésében. 

-                 értékelését minden esetben összeveti a gyakornok önértékelésével, és az óvodavezetővel egyeztetve meghatározza a gyakornok további teendőit, feladatait, a fejlesztési irányokat.

-                 segíti   a          gyakornokot   a             köznevelési     intézményi             szervezetbe történő beilleszkedésbe és a pedagógiai-módszertani feladatok gyakorlati megvalósításában

-                 segíti a gyakornok felkészülését a minősítő vizsgára 

-                 a mentor legalább évente (május) írásban értékeli a gyakornok tevékenységét, és az értékelést átadja az intézményvezetőnek és a gyakornoknak.

A gyakornokok mentorálásának ütemezése az éves munkatervben kerül rögzítésre.

 

7. A gyakornoki idő kikötése

 

326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet

2       §

(1) A köznevelési intézményben a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó munkakör betöltéséhez előírt végzettséggel és szakképzettséggel vagy szakképesítéssel, valamint két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógust, továbbá a (3) és (4) bekezdés, valamint a 13. § (3) bekezdése szerinti esetben a pedagógust Gyakornok fokozatba kell besorolni, kivéve abban az esetben, ha korábban már ennél magasabb fokozatba való besorolásra jogosultságot szerzett. A gyakornok számára a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor, vagy a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá történő átkerülés esedékességének időpontjában a kinevezésben, munkaszerződésben két, osztatlan tanárképzésben végzett pedagógus esetében egy év gyakornoki idő kikötése kötelező.


(2) *  Az egy vagy két év gyakornoki időbe a foglalkoztatási jogviszony létesítése előtt megszerzett szakmai gyakorlat idejét be kell számítani azzal, hogy gyakornoki időként az egy vagy két évből hátra levő időt kell - a (3) bekezdésben foglaltakra is figyelemmel - a kinevezésben, a munkaszerződésben rögzíteni. Ha az ilyen módon számított gyakornoki idő lejárta és a minősítő vizsga között kevesebb, mint egy hónap lenne hátra, a gyakornoki időt egy hónappal vagy a pedagógus kérésének megfelelő mértékben, de legfeljebb hat hónappal meg kell hosszabbítani.

 

(3) *  Ha a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor a pedagógus rendelkezik a 6. § (1) és (2) bekezdése szerinti egy vagy két év szakmai gyakorlattal, de nem rendelkezik a 6. § (3) bekezdése szerinti hat év munkaviszony jellegű jogviszonnyal, számára - kivéve, ha sikeres minősítő vizsgát tett - hat hónap gyakornoki időt kell kikötni.

 

(4) Ha a korábbi foglalkoztatási jogviszonyának fennállása alatt sikertelen minősítő vizsgát tett pedagógus létesít újabb foglalkoztatási jogviszonyt, számára két év gyakornoki időt kell kikötni.

(5) Ha a pedagógus határozott időre szóló foglalkoztatási jogviszonyának időtartama rövidebb, mint a gyakornok számára megállapítandó gyakornoki idő, akkor a gyakornoki időt a határozott idő lejártáig kell kikötni.

(6) A gyakornok

a) az (1)-(5) bekezdés szerint megállapított gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy

b) *  ha a gyakornoki idő május 1. és augusztus 31. között jár le, május hónapban tesz minősítő vizsgát.

 

(7) A (6) bekezdés b) pontjában foglalt esetben a gyakornoki idő a minősítő vizsga sikeres letételének időpontjáig tart.

 

(8) Ha a gyakornok minősítő vizsgája sikeres volt, őt a Pedagógus I. fokozatba kell besorolni.


(9) *  A gyakornoki idő a kétéves gyakornoki idő lejártát követő nappal kezdődően két évvel meghosszabbodik, ha a pedagógus minősítő vizsgája sikertelenül zárult. A meghosszabbított gyakornoki időre az (1)-(8) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. A gyakornoki idő egyéb esetben nem hosszabbítható meg.

 

(10) Ha a (9) bekezdés szerint megismételt minősítő vizsga is sikertelenül zárult és a pedagógus pedagógus-munkakörre újabb foglalkoztatási jogviszonyt létesít, az (1)-(9) bekezdésben, valamint az Nkt. 64. § (8) bekezdésében foglaltakat ismételten alkalmazni kell.

 

(11) A munkáltató a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor köteles írásban tájékoztatni a gyakornokot a minősítő vizsga esedékességének időpontjáról. Ha a minősítő vizsga időpontja - különösen a foglalkoztatási jogviszony szünetelése miatt - módosul, erről a gyakornokot írásban tájékoztatni kell.

 

  1. § (4) Ha a megismételt minősítési eljárást nem teljesítő pedagógus pedagógus-munkakörre újabb foglalkoztatási jogviszonyt létesít, a foglalkoztatási jogviszony létesítésétől számított két év elteltével újabb minősítési eljárásban kell részt vennie. Az újabb minősítési eljárás során - a minősítés eredményétől függően - az Nkt. 64. § (8) bekezdését kell alkalmazni.

 

8.A gyakornok munkaideje

 

A neveléssel lekötött munkaidő 65%-a, azaz 26 óra

A kötelezőn túli munka elrendelhető a gyakornok számára, ha betegség, baleset, vagy egyéb ok miatt a nevelés lehetetlenné vált.

A kötelező óra és a heti munkaidő közötti időben a gyakornok hospitál, konzultál, felkészül a beszámoltatásra.

 

9. A gyakornok joga és kötelezettsége

 

-                 a szakmai követelményrendszert részére elmagyarázzák,

-                 a szakterület elsajátításához szükséges írásos intézményi és jogszabályi anyagokat megkapja,

-                 a mentorától alkalmanként kérdezzen; szükség esetén, negyedévenként kétszer az óvodavezető hozzájárulásával legfeljebb négyszer – konzultációs órát kérjen,

-                 a gyakorlati készségek fejlesztése érdekében részt vegyen a mentor, a munkaközösség-vezető, vagy más, nagy tapasztalattal rendelkező óvodapedagógus

tevékenység vezetésén, előzetes megbeszélés alapján,

-                 teljesítése értékelését részére segítő szándékkal, indokolással alátámasztva kifejtsék; az értékelésre, minősítésre észrevételt tegyen.

 

A gyakornok kötelezettsége:

-                   a kötött munkaidőnek neveléssel-oktatással le nem kötött részében felkészüljön a minősítő vizsgára

-                   a legteljesebb mértékben együttműködjön a mentorral

-                   a szakmai követelmények teljesítéséhez szükséges ismereteket megszerezze - gyakornoki feladatainak teljesítésével kapcsolatban felmerülő akadályoztatásáról mentorát, az óvodavezetőt azonnal értesítse,

-                   részt vegyen a nevelőtestület munkájába

-                   a munkaköréhez kapcsolódó feladatokat elvégezze.

 

10 . A gyakornoki tapasztalatszerzés, számonkérés módszerei     

a)     Kezdő szakaszban (0 – 1. év)    

Tapasztalatszerzés módszere:

-                 Foglalkozáslátogatás.

-                 Foglalkozás megbeszélése.

-                 Konzultáció a szakmai segítővel.

-                 Konzultáció egyéb pedagógussal.

-                 Konzultáció az óvodavezetővel.

-                 Nevelés év eleji szülői értekezlet látogatása.

-                 Nevelési év végi – értékelő – szülői értekezlet látogatása.

 

    Számonkérés módszere

-          Egyéni ütemterv elkészítés

-          Foglalkozási vázlat készítése.

-                 Szülői panaszra megoldási terv, intézkedési terv készítése (a megismert jogszabályok, intézményi alapdokumentumok alapján).

-                 Egyéni fejlesztési terv készítése.

-                 Gyerekek között kialakult –külső beavatkozást igénylő-konfliktus megoldásnak tervezése, intézkedési terv készítése.

-                 Nevelési év végi beszámoló elkészítése a vezető által meghatározott szempontok szerint.

 

b) Haladó szakaszban (1 – 2. év)     

     Tapasztalatszerzés módszere

- Foglalkozáslátogatás.

-                 Foglalkozás megbeszélése.

-                 Konzultáció a szakmai segítővel.    

-                 Konzultáció egyéb pedagógussal.

-                 Konzultáció az óvodavezetővel.

 

     Számonkérés módszere:

-                 Bemutató foglalkozás tartása.

-                 Az általa megjelölt csoportban a szülői értekezlet egy részének megtartása.

-                 Az intézmény éves munkatervében meghatározott nevelési értekezlet egy részének megtartása (szakmai témában).

-                 Az intézmény éves munka-tervében meghatározott intézményi szintű program megszervezése: kirándulás, hagyományápolás.

-                 Helyzetértékelés, feladatkitűzés elkészítése a mentorával, együttműködve a nevelési év elején az általa kiválasztott csoportban.

-                 Nevelési év végi beszámoló elkészítése a vezető által meghatározott szempontok szerint.

 

11. Az értékelés, és kiemelt szempontjai

 

Kiemelten jelenjen meg a végzett munka minőségének értékelése, valamint a munkavégzés során tanúsított viselkedés

-                 Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi tantervi tudás

-                 Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók

-                 A tanulás támogatása

-                 A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség. 

-                 A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység 

-                 Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése

-                 Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás 

-                 Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért 

 

12. A gyakornok értékelésének, minősítésének eljárási rendje

 

A gyakornok fejlesztő értékelését minden tanév végén a mentor készíti el. Az értékelésbe bevonja a felkészítésben részt vevő egyéb kollégákat, valamint a gyakornok önértékelését is figyelembe veszi. 

Az értékelő megbeszélésen a gyakornok, a mentor, és az intézményvezető vesz részt.    A gyakornoknak lehetőséget kell adni, hogy észrevételeit, megjegyzéseit az értékelő lapon rögzítse.

Az értékelő megbeszélés zárása: 

 

-  értékelő lap kitöltése,

-  az értékelő lap aláírása a gyakornok, a mentor, az intézményvezető által.

 

Az értékelő lap egy példányát a gyakornok kapja, a másik az intézményvezetőhöz kerül, majd a gyakornok minősítő vizsgája után meg kell semmisíteni.

 

A minősítő vizsga

 

A minősítő vizsga a gyakornok számára díjtalan, a megismételt minősítő vizsga eljárási díja a minimálbér 70%-a. A gyakornok:

a)  a gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy

 

b)  ha a gyakornoki idő nem a tanítási év közben jár le, a tanítási év utolsó hónapjában tesz minősítő vizsgát.

A minősítő vizsgán „megfelelt” minősítést kapott gyakornokot a Pedagógus I. fokozatba kell besorolni a következő év január elsejétől.

A gyakornoki idő a vizsga napját követő nappal kezdődően két évvel meghosszabbodik, ha a minősítő vizsgán a gyakornok „nem felelt meg” minősítést kapott. A gyakornoki idő egyéb esetben nem hosszabbítható meg. A gyakornok a két évvel meghosszabbított gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy amennyiben a gyakornoki idő nem a nevelési év közben jár le, a nevelési év utolsó hónapjában megismételt minősítő vizsgát tesz. A minősítő vizsgán „megfelelt” vagy „nem felelt meg” minősítés adható.

Ha az ismételt eljárás alkalmával sem felelt meg a gyakornok, jogviszonya a törvény erejénél fogva megszűnik. A jogviszony megszűnésének határidejét jogszabály rögzíti.

 

A minősítő vizsga során a három tagból álló minősítő bizottság (a továbbiakban: minősítő bizottság)

 

a)  a gyakornok által feltöltött portfólió alapján áttekinti és értékeli a pedagógus szakmai tevékenységét, eredményeit, valamint az intézményi önértékelés gyakornokra vonatkozó részeit, ennek során kiemelten figyelembe veszi a pedagóguskompetenciákat és tevékenységeket,

b)  értékeli a meglátogatott tevékenység vezetését és a portfólióvédést, valamint

c)   elkészíti az összegző értékelést, amelyet feltölt az Oktatási Hivatal által kialakított és üzemeltetett informatikai támogató rendszerbe.

 

A Pedagógus I. fokozatba lépéshez a gyakornoknak az értékelés során legalább hatvan százalékot kell elérnie.

 

A minősítő vizsga részei:

 

-  a) portfólió feltöltése

-  b) amennyiben a munkakör részét képezi a foglalkozás megtartása, a jelölt  legalább két tevékenységének látogatása és elemzése, 

-  c) a gyakornok portfóliójának áttekintése, értékelése (portfólióvédés).

 

A portfólióvédés alkalmával az értékelt pedagógus bemutatja önértékelését, továbbá számot ad a munkaköréhez kapcsolódó pedagógiai, szakmai felkészültségéről, valamint a pedagógust foglalkoztató intézmény pedagógiai programjával összefüggő kérdésekről.

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 27
Tegnapi: 23
Heti: 176
Havi: 644
Össz.: 65 886

Látogatottság növelés
Oldal: ANAÓ Gyakornoki szabályzat 2024.01.08.
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK - © 2008 - 2024 - anaszabalyzatok.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »