ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK

Az Aranyló Napraforgó Alapítvány és Intézményei: szabályzatok, egyéb a működés, gazdálkodás átláthatóságát segítő dokumentumok

 ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA
ETIKAI KÓDEXE

 

 

Fenntartó: ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY

Intézmény neve, címe:

ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA, 1149 BUDAPEST, PÓSA LAJOS UTCA 61.

OM-azonosító: 201627

 

Jelen szabályzatban nem szabályozott kérdésekben az Nemzeti Köznevelési törvény és a kapcsolódó jogszabályok vonatkozó előírásai szerint kell eljárni. Felülvizsgálata és karbantartása a jogszabályi változások függvényében, de legalább 5 évente.

 

A fenntartó Alapítvány: 2024. január 08.-én kelt KH/2024.01.08. számú kuratóriumi határozattal elfogadta.

 

Hatályba lépett: 2024. január 08.

 

Alkalmazandó: 2024. január 08.-től

____________________________________                     

                     Madarász Károly                                      

     fenntartó képviselője, kuratóriumi elnök                                                    

 

 

ETIKAI KÓDEX

Tartalom

 

 

Előszó

3.

Kódex érvényességi köre

3.

A Kódex hatálya

4.

A) A Kódex területi hatálya

4.

B) A Kódex személyi hatálya

4.

C) A Kódex időbeli hatálya

4.

A Kódex célja

5.

Alapelvek

5.

Magatartási szabályok

5.

Etikai normák

A) Az intézményeinkben dolgozó alkalmazottak munkahelyi, 

 6.

szakmai kapcsolatainak etikai normái

 6.

B) A gyermekkel való kapcsolat etikai normái

 6.

C) Szülőkkel való kapcsolat etikai normái

 7.

D) A titoktartás etikai normái

 8.

Intézményi tulajdon

8.

Bennfentes információk kezelése

8.

Politikai és közéleti tevékenység etikai normái

8.

Zárszó

9.

Etikai eljárás

9.

Az etikai bizottság létrehozása és működtetése

10.

Az Etikai Bizottság tagjai

10.

Az etikai bizottság megszűnik

10.

Megismerési nyilatkozat

11.

 

Előszó

Az Etikai Kódex azokat az elveket és magatartási szabályokat tartalmazza, melyeket az intézmény a minden dolgozóitól elvár és törvénnyel nem szabályozott. 

Az Etikai kódexet az Aranyló Napraforgó Alapítvány, mint az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda fenntartója a Kar által elfogadott Etikai Kódex általános etikai alapelveinek figyelembevételével alkotta meg.  

-       [Púétv. 35. § [Etikai Kódex] (1) A Kar Etikai Kódexe általános etikai alapelvekből, részletes etikai es eljárási szabályokból áll.

(2) Aki az Etikai Kódex vagy az Alapszabály rendelkezéseit megszegi, etikai vétséget követ el. Etikai vétség gyanúja eseten a Kar tagja ellen a Kar eljárást folytat le az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben

foglaltak szerint.

(3) Az etikai vétséget elkövető taggal szemben a következő intézkedések hozhatok:

a) figyelmeztetés,

b) a Kar által biztosított kedvezmény, juttatás, jogosultság korlátozása, megvonása,

c) a Karban betöltött tisztségtől való megfosztás.

(4) Ha az etikai vétség kapcsán munkajogi kötelezettségszegés gyanúja merül fel, akkor a Kar a munkáltatónak a fegyelmi eljárás lefolytatására tesz javaslatot, és ha a munkáltató a fegyelmi eljárást megindítja, a Kar fegyelmi

eljárás idejére az etikai eljárást felfüggeszti.

(5) Ha a fegyelmi eljárásban

a) fegyelmi vétség megállapítására került sor, a Kar az etikai eljárást megszünteti,

b) fegyelmi vétség megállapítására nem kerül sor, a Kar az etikai eljárást folytatja.

Az Etikai Kódex összeállításánál figyelembe lett véve az érvényben lévő törvények, rendelkezések, állásfoglalások, mint a Magyar Köztársaság Alkotmánya, az Emberi Jogokról szóló Egyezmény, az 1993. évi többször módosított Közoktatási Törvény, az 1997. évi XXXI. tv. A Gyermekek Védelméről és Gyámügyi Igazgatásáról szóló törvényt, a Nkt. hatályos 83. §.2a. bekezdése, a 2011. évi CXC. törvényt a Nemzeti Köznevelésről, valamint a Gyermekek Jogairól szóló Nemzetközi Egyezmény.

Az Etikai Kódex olyan belső szabályok gyűjteménye, amely egységes munkahelyi szemlélet kialakítására, a harmonikus emberi viszonyok megteremtésére szolgál mind a munkahelyen, mind az intézmény külső kapcsolataiban.

Az Etikai Kódex a vitás etikai kérdések eldöntésének alapja, az azt elfogadó és aláíró dolgozóktól számonkérhető.

A Kódex érvényességi köre

Az Etikai Kódex érvényességi köre kiterjed az óvodaigazgatóra, és alkalmazotti jogviszonyban lévő munkatársaira. A Kódex betartása elvárt minden alkalmazottól, valamint az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda nevében eljáró partnerektől és a velünk szerződéses kapcsolatban álló szervezetektől és személyektől.

 

A Kódex Hatálya

A)A Kódex területi hatálya A kódex hatálya kiterjed:

  • az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvodára (1149 Budapest, Pósa L. u. 61.)
  • és telephelyére:

              ◦        Meggyeskert Óvoda (3530 Miskolc, Meggyesalja u. 31.)

                

B)A Kódex személyi hatálya (Együtt: munkavállalók)
  • A kódex kiterjed az intézményekben dolgozó főállású, vagy részmunkaidős és helyettesítőként foglalkoztatott pedagógusokra,
  • a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottakra.
  • szerződéses jogviszonyban állókra
  • önkéntes munkavállókra
C)A Kódex időbeli hatálya

A Kódex annak megalkotását követően lép hatályba, és a Kódex hatályon kívül helyezéséig kell alkalmazni.

A Kódex célja
·           A célok azért kerülnek meghatározásra, hogy az óvoda munkavállalói, egyéb a B) A Kódex személyi hatálya pontjában felsorolt személyek eleget tudjanak tenni a velük szemben támasztott követelményeknek, valamint hivatásuk, vállalt feladataik magas színvonalú teljesítésének.
  • A        meghatározott             etikai           normákkal       és         viselkedési,           magatartási formákkal, szabályokkal nyújt igazodási pontot a dolgozóknak olyan helyzetekben, amelyek nem szabályozhatók pusztán jogi eszközökkel.
  • Tartalmazza azokat az előírásokat, melyek mértékül szolgálnak a pedagógusok, munkavállalók számára a munkahelyi kapcsolatrendszerük működéséhez.
  • Rögzítse azokat az elvárásokat, melyeket a pedagógusoknak, munkavállalóknak a magánéletben is követniük kell.
  • Védelmet biztosítson azon pedagógusok, munkavállalók számára, akik betartják az Etikai Kódex normáit.
  • A pozitív kép kialakulásának erősítése az intézményről, a közös értékrend elmélyítése és alkalmazása.
  • A közbizalom erősítése.
  • A pedagógusközösség belső összetartozásának erősítése.

Alapelvek

Az óvodában dolgozó munkatárstól elvárható, hogy:

  • feladatát a legjobb minőségben végezze, a munkaköri leírásban szereplő elvárások teljesítési szintje megfelelő legyen.
  • tiszteletben tartsa minden ember méltóságát és önrendelkezési jogát.
  • előítélet, hátrányos megkülönböztetés nélkül végezze munkáját.
  • ne különböztessen meg, és ne utasítson vissza faji, nemzetiségi, vallási és egyéb okok miatt senkit.
  • ápolja testi és lelki egészségét, betegség esetén csak abban az esetben végezze munkáját, ha az a neveltekre nézve semmilyen ártalommal nem jár.
  • Fordítsanak kellő figyelmet egymás munkája iránt, forduljanak jóindulattal egymás felé, osszák meg saját tapasztalataikat egymás között.
  • A munkavállalók szakmai észrevételeit fogadják nyitottan, akár elismerők, akár kritikusak.
  • A szakmai vitákat jellemezze a tárgyszerűség és a tolerancia, indulatoknak helye nincs.
  • A munkavállalók álljanak ki egymásért a szülők és a külvilág előtt mindaddig, amíg a másik szakmai vagy etikai hibája be nem bizonyosodik.
  • Törődjenek a pályakezdőkkel, fogadják szeretettel, törődjenek, a pályakezdéssel kapcsolatos gondjaival.
  • Az óvoda életében szeretetteljes emberi kapcsolatok domináljanak, mind a gyermek-óvodapedagógus, gyermek-gyermek, szülő- óvodapedagógus, óvodapedagógus- óvodapedagógus,  gyermek-dajka, óvodapedagógus -dajka, szülő-munkavállaló, gyermek-munkavállalók, főállású alkalmazottak-egyéb munkavállók, vezető-beosztottak (munkavállók) között.
  • Viselkedésükben az alapvető etikett szabályai jelenjenek meg, ezeket tartsák és tartassák be kölcsönösen.
  • Folyamatos kollegiális munkakapcsolatot tartsanak és működjenek együtt nevelési és szakmai kérdésekben.
  • Szakmai kapcsolataiban az értékek tisztelete, kollégák megbecsülése, a fejlődés iránti fogékonyság és a hivatás iránti elkötelezettség domináljon.
Magatartási szabályok
Etikai normák

Intézményünkben dolgozó pedagógusok és nem pedagógus munkakörben dolgozók személyiségével, szakmai felkészültségével, megfelelésével összefüggő és elvárandó etikai normák:

  • Az óvodában dolgozó munkatárs a magánéletében is tartsa be a társadalom törvényeit és a közerkölcs szabályait.
  • Az óvodában dolgozó munkatárs alkohol, drog vagy bármilyen más, az egészségi alkalmasságát veszélyeztető befolyásoltság ideje alatt nem végezhet az intézményben munkát.
  • A pedagógus a gyermek egyéniségét és emberi méltóságát mindenkor tartsa tiszteletben, nem bántalmazza, nem alázza meg, sem testi, sem lelki erőszakot ne alkalmazzon.
  • A pedagógusok, munkavállalók a munkaköri leírásuknak megfelelően dolgoznak, a munkaidő/munkarend pontos betartásával.
  • A pedagógusok felkészülten, aktívan vegyenek részt a Pedagógiai Program és más intézményi dokumentumok kidolgozásában, érvényesítésében.
  • A pedagógus, ne fejtsen ki, vagy ne kezdeményezzen olyan tevékenységet, amely káros hatással lehet a gyerekek testi vagy lelki épségére.
  • A pedagógus fejlessze a gyermek közösségi magatartását, óvja a kiközösítéstől bármilyen hátránnyal küzdő gyermekről legyen szó.
  • A pedagógus betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit, törekszik saját személyiségének fejlesztésére, nyitott a pedagógiai tevékenységre vonatkozó építő kritikára.
  • Az intézmény állagát, vagyontárgyainak épségét megóvják, védjék az intézménybe járó gyermekek és munkavállalók biztonságát, takarékoskodjanak az energiaforrásokkal.
  • Az intézmény érdekeit érintő külső megbízatásaikról tájékoztassák az óvoda igazgatóját.
  • A gyermekek jelenlétében a kollégákat, az intézmény munkavállalóit és a szülőket nem minősítik.
  • A pedagógusok és a munkavállalók az adott munkaterületnek megfelelő balesetmentes és esztétikus öltözékben dolgoznak.
  • Betegség esetén csak abban az esetben végzik tovább a munkájukat, ha az a gyermekekre, kollégákra és magára nézve nem ártalmas.

 

A)Az intézményekben dolgozó alkalmazottak munkahelyi, szakmai kapcsolatainak etikai normái:

  • Az óvodaigazgató és a beosztottak kapcsolatát a korrektség, tárgyilagosság, őszinteség, kölcsönös bizalom és tisztelet jellemzi.
  • Az alkalmazottak (munkavállalók) sem tetteikkel, sem nyilatkozataikkal nem csorbíthatják az intézmények szakmai jó hírnevét.
    • Az alkalmazottak (munkavállalók) kölcsönösen megbecsülik és tisztelik egymást.
    • A szakmai vitákat a tárgyszerűség és a tolerancia jellemzi.
    • A pedagógiai munkát segítő alkalmazottak és technikai dolgozók az óvodapedagógusok által alkalmazott pedagógiai módszerekhez alkalmazkodnak.
    • A munkavállalók elvárhatják emberi méltóságuk és személyi jogaiknak tiszteletben tartását és egyben kötelességük ezt másokkal szemben is gyakorolni.
    • A más nevelési-oktatási szakemberrel való kapcsolatot a tárgyilagosság, szakmai őszinteség, kölcsönös bizalom jellemzi.
    • A munkavállalók, mint emberek tévedhetnek, hibázhatnak. Ennek megelőzése, illetve kijavítására törekvés az etikai kötelességük.

 

B)A gyermekkel való kapcsolat etikai normái:

  • Intézményeink valamennyi munkatársa (munkavállalói) a gyermekek jogait minden esetben tiszteletben tarja, egyben erkölcsi kötelességének tekinti e jogok betartását.
  • Minden munkatárs (munkavállaló) arra törekszik, hogy pozitív érzelmeket közvetítő, elfogadó, elsősorban a gyermek testi, szellemi és erkölcsi fejlődését szem előtt tartsa. A rá bízott gyermek felé feltétel nélküli szereteten alapuló magatartással közeledjen.
  • A gyermekek kapcsolatában törekedjenek a másság elfogadására. Együttérzésére, készségek kialakulására, figyelmességre neveljenek.
  • Az erkölcsi értékek megítélésében a nevelőtestület egységben lép fel, az értékeket tekintve az intézmény Pedagógiai Programjában foglaltaknak megfelelően.
  • A gyermekek fegyelmezésének alapja a testi és szóbeli sérelmek elkerülése. A közös tevékenységet zavaró, illetve a saját és mások fejlődését akadályozó cselekedetek megítélése, az intézmény Pedagógiai programjában foglaltaknak megfelelően alkalmazandó.
  • Fegyelmezésre akkor kerüljön sor, amikor szakmai szempontból ezt tartja a legcélravezetőbb pedagógiai eljárásnak.
  • A gyermek egyéni szükségleteit figyelembe véve, olyan pedagógiai helyzetet teremt, amelyek elősegítik a gyermek fejlődését és az egészséges életmód kialakítását.

 

C)Szülőkkel való kapcsolat etikai normái
  • A kapcsolat alapja a kölcsönös tisztelet és megbecsülés legyen.
  • A pedagógus és a szülő kapcsolata egyenrangú személyek partneri kapcsolata, amely csak a pedagógiai kompetencia területén aszimmetrikus. Ez esetben a pedagógus szaktudása alapján, az óvodapedagógus szerepe érvényesül.
  • Egyéni beszélgetések során elhangzott családi vonatkozásokat, magáninformációkat tartsák szigorúan titokba, illetve csak a gyermek érdekében használják fel. Beszélgetéseik során ne sértsék meg a szülők magánszféráját.
  • Fogadóórákon és egyéb személyes alkalmakkor teljes körű információt gyűjtsenek a gyermekről.
  • A szülőkkel való találkozások során és az egyéb alkalmakkor különösen ügyeljenek a gyerekek és szüleik jó hírnevéhez fűződő jogainak érvényesülésére a személyiségi jogok figyelembevételével.
  • A szülői értekezleteken a pedagógus az egész csoportot érintő kérdéseket, gondolatokat, feladatokat tárgyalja, hátrányosan egyik szülőt sem különböztetheti meg.
  • Intézmények tiszteletben tartják és elfogadják a család elsődleges nevelő hatását, amennyiben ez a gyermekek biztonságát nem veszélyezteti.
  • A nem pedagógus munkakörben dolgozó, de a munkát segítő alkalmazottak, egyéb munkavállók nem adhatnak részletes információt a gyermekről, a pedagógushoz kell irányítaniuk a szülőt.
  • A tudomásra jutott (családi életre és gyermekre vonatkozóan) információt csak a gyermek érdekében adhat tovább, olyan személynek, akik erre jogosultak. (pl. Bíróság, Gyámhatóság) Részletesen az Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat tartalmazza!
  • A szülői értekezleten a pedagógus csak az egész csoportot érintő kérdéseket, gondokat, feladatokat tárgyalja, kerülje az egyes gyerekeket, így a szülőket is bántó, megszégyenítő, az egyén adott teljesítményére, helyzetére utaló értékeléseket, minősítéseket, megjegyzéseket.
  • A különféle pénzügyi igényeknek a pedagógus ellenáll. Amennyiben ez az intézmény szabályai szerint mégis lehetséges, csak a szülők teljes körű egyetértésével tegye. A pénz felhasználásáról pontos elszámolást készítsen a szülőknek.
  • A szülőktől nem fogad el olyan ajándékot, amely értékénél vagy az ajándékozás módjánál fogva kötelezettséghez vezet.
  • A szülők munkáját saját céljaira térítésmentesen nem veheti igénybe.
  • A szülők között ne tegyen különbséget, kapcsolataik egyenlők legyenek.

 

D) A titoktartás etikai normái
  • Intézményeink munkatársainak titoktartási kötelezettsége van minden olyan információra vonatkozóan, amelyek a gyermekekkel és annak hozzátartozóival kapcsolatos.
  • Az elhangzott információt titokként kezeli és együttműködése a kölcsönösségre és segítő kommunikációra épül.
  • Az intézmény belső életével kapcsolatos információk szolgálati titokként kezelendők. Illetéktelen személyeknek nem adhatók tovább.
  • A szülők nyilatkozata alapján, az intézmények eseményeiről a honlapon lehet tájékozódni.
  • Az interneten lévő közösségi oldalakra képeket feltölteni kizárólag az adott személy jóváhagyásával lehet.
  • Az óvodavezető és valamennyi munkatárs felelős az intézmények tulajdonában lévő eszközök épségéért, működőképességéért, azok célszerű és hatékony használatáért.
  • Elvárás a munkatársaktól, hogy az óvodai eszközöket és a létesítményt magán célra csak engedéllyel használják.
Intézményi tulajdon
Bennfentes információk kezelése

Az óvodában dolgozó munkatárstól elvárható:

  • hogy az óvoda belső életével kapcsolatos információkat szolgálati titokként kezelje.
  • hogy írásos felhatalmazás nélkül ne adjon ki bennfentes információt az óvodán kívül álló személyeknek.
  • hogy bennfentes információk megosztásával óvodán belül se éljen indokolatlanul.
  • hogy más intézményre vonatkozó információt, melyek a partnerkapcsolat során tudomására jut-, nem ad tovább és nem él vissza velük.
  • Betartsa az Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot!
Politikai és közéleti tevékenység etikai normái

Az óvodában dolgozó munkatárstól elvárható, hogy:

  • társadalmi szerepvállalásait időben és térben határozottan el kell különítenie nevelőmunkájától.
  • az intézmény területén ne politizáljon, maradjon semleges.
  • tartsa tiszteletben más ember magánéletét, vallási hovatartozását, világnézetét és politikai meggyőződését.
  • fogadja el, mindenkinek joga van a saját értékrendszerhez.
  • politikai tevékenységet (aggitáció) a szülőkkel, munkavállókkal külső helyszínen se végezzen.
Zárszó

Az Etikai Kódex létrehozása a törvény előírásainak és hatályos jogszabályainak megfelelően minden intézményben az alkalmazottak megkérdezésével és beleegyezésével történt (a beleegyezés formája: szóbeli).  

 

Etikai eljárás

  • Etikai eljárás indulhat az ellen, aki etikai vétséget követ el, vét az Etikai Kódexben meghatározott szabályok ellen.
  • Az Etikai Kódexet az intézményben dolgozó minden munkavállaló ismerje meg, tartalmát feltétel nélkül fogadja el.
  • Az Etikai Kódex a nevelőtestület és az intézmény minden munkavállaló jóváhagyásával lép hatályba.
  • Az elfogadott kódexet a munkavállók aláírásukkal kötelesek hitelesíteni.

Az etikai bizottság létrehozása és működtetése:

  • Az Etikai Kódex felülvizsgálatára 5 évenként vagy az óvodaigazgató választást követően, vagy a fenntartó kezdeményezésére kerül sor. 
  • Az állásfoglalás a választott Etikai Bizottság feladata, akik javaslatot tehetnek a további intézkedésre az óvodaigazgató felé, melynek szabályozója az SZMSZ- ben található. Az óvodaigazgató felelőssége és saját hatáskörben történő elbírálása, hogy az eljárásról tájékoztatja-e a fenntartót.
  • Az etikai vétség kivizsgálásánál fontos elvárás a pártatlanság, valamint az érintett munkavállaló megfelelő képviseletének biztosítása.
  • Attól függően, hogy óvodapedagógusról, vagy dajkáról, vagy más munkavállalóról van szó, a szakmai közösség képviselje magát olyan számban, hogy egyértelmű döntést lehessen hozni.
  • Az etikai bizottság mindenképp páratlan számú tagból kell, hogy álljon, mert vezetőjét minden alkalommal maga határozza meg.

 

Az Etikai Bizottság tagjai
  • Az óvodaigazgató 
  • A székhelyről/telephelyről 1 fő óvodapedagógus
  • A székhelyről/telephelyről 1 fő NOKS-os munkavállaló

 

Az etikai bizottság megszűnik
  • felülvizsgálatkor
  • a tagok etikai vétsége során
  • Indokolt esetben a tag/tagok lemondása miatt

 

 

MEGISMERÉSI NYILATKOZAT

Az Etikai kódexben foglaltakat megismertem. Tudomásul veszem, hogy az abban foglaltakat a munkavégzésem során köteles vagyok betartani.  

 

Név

Beosztás/munkakör

Kelt

Aláírás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kelt: Budapest,2024. január 08. 

 

                                                                                                                                                                               Madarász Károly

                                       Ph.                                                       kuratóriumi elnök

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 32
Tegnapi: 23
Heti: 181
Havi: 649
Össz.: 65 891

Látogatottság növelés
Oldal: ANAÓ Etikai kódex 2024.01.08.
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK - © 2008 - 2024 - anaszabalyzatok.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »